З досвіду роботи


Сьогодні в умовах величезних змін у соціальному, політичному та економічному житті України постала проблема радикальної перебудови у сфері виховання, мета якого - формувати всебічно й гармонійно розвинену, творчу,  активну людину, яка  використовує набуті знання та уміння для розв’язання проблем, критично мислить, опрацьовує різноманітну інформацію, прагне змінити своє життя та життя країни на краще, має стійку громадянську позицію.

         Тому, працюючи над реалізацією методичної проблеми «Формування ключових компетентностей і творчих здібностей учнів у виховному процесі на засадах національних та загальнолюдських цінностей», намагаюся створити такий освітній простір, де дитина через основну діяльність зможе опанувати соціальний досвід, набути навичок життя та практичної діяльності в сучасному суспільстві. Актуальність цієї проблеми полягає в тому, що суспільство ставить вимоги до випускника з погляду його готовності до майбутнього. І головним у багатьох випадках виявляється те, що в  сучасній шкільній освіті  найслабшим  є уміння самостійно працювати, приймати рішення, спілкуватися.

У своїй діяльності намагаюся використовувати форми і методи виховання, які сприяють здобувачам освіти оволодіти ключовими компетентностями. Особливу роль надаю інтерактивним формам роботи:  ігрова програма, акція, квест, флеш-моб, тренінг. Під час проведення цих заходів учні мають можливість розвивати творчі, комунікативні здібності, набувати життєвих умінь і навичок, самостійно приймати рішення та працювати в команді.

         Основним моїм завданням, як педагога-організатора, є виховання рис громадянина-патріота, розвиток творчих здібностей учнів, створення необхідних умов для фізичного розвитку здобувачів освіти, збереження та зміцнення їх здоров'я, уміння самостійно приймати рішення, набувати життєвих навичок та бути готовим до майбутнього.

          Із початком агресії рф особливе значення набуває національно-патріотичне виховання, найважливішим пріоритетом якого є формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації. Так, під час проведення  уроку пам’яті «Україна – країна нескорених» до Дня Гідності та Свободи та виховного заходу «А Сотню вже зустріли небеса…» до Дня пам’яті героїв Небесної Сотні діти згадали трагічні події 2013-2014 років, Небесну Сотню, усіх тих, хто став на захист прав і свобод, хто вийшов проти свавілля та несправедливості заради європейського майбутнього.

         За допомогою  поетичного слова, пісні, кадрів документальних хронік діти вчаться цінувати рідну землю й мову, шанувати пам’ять про тих, хто віддав своє життя за незалежність України, знати й поважати символи нашої держави, шанувати історію та дбати про майбутнє, у дітей формується почуття національної свідомості та громадянської активності. Такі заходи показують, що сьогоднішні учні вже здатні на патріотичні почуття. Вони хочуть миру та спокою в державі.

         Cеред сучасної учнівської молоді останнім часом надзвичайно загострилася проблема насильства, агресивних проявів. Такі стосунки отримали назву шкільний булінг, розповсюдження якого впродовж останніх років визнано в освітній практиці та є соціальною проблемою. Тому з метою профілактики цього негативного явища було проведено тренінгові заняття «Обережно: булінг!», «Профілактика булінгу в учнівському середовищі». Під час проведення вправи «Мозковий штурм» учасники дали визначення, що таке булінг. Діти дізналися, які існують  форми, види, механізми розвитку насильства,  соціальна структура та мотивація. Також підлітки навчилися, як розпізнати агресора, жертву чи спостерігача. Під час виконання тренінгових вправ учні зрозуміли, що відчуває жертва булінгу та як нею не стати. Виконуючи вправу «Чому так стається?», учасники заняття визначали причини, які спонукають кривдника до агресивної поведінки, чому діти стають легкими мішенями для булерів та чому спостерігачі часто не втручаються в процес булінгу. Під час виконання вправи «Рука допомоги» визначили стратегіі боротьби з цим негативним явищем. На завершення занять  здобувачі освіти розробили пам’ятку, як захистити себе від булінгу та що повинна робити дитина у цій складній ситуації.

         Під час проведення таких занять формується почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; розвиваються вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формуються навички відповідальної та безпечної поведінки.

         Значну  увагу у своїй діяльності, як педагога-організатора,  приділяю роботі з обдарованими дітьми. Одним із напрямків такого процесу є інтелектуальний розвиток школярів. Так, учасники команди інтелектуалів «Прайм» брали активну участь  у  іграх «Брейн-ринг», «Що? Де? Коли?», «Ерудит» та посіли призові місця як у командній грі, так і в індивідуальних заліках.

             На сучасному етапі розвитку суспільства перед кожною особистістю постає значно більше завдань, обовязків, повноважень. Саме тому у своїй роботі намагаюся створити широкі можливості для самореалізації кожної дитини, навчити жити в демократичному суспільстві. Сьогоднішньому випускникові потрібен не абсолютний багаж знань, а вміння його здобувати, аналізувати, застосовувати в конкретній ситуації та навчатися впродовж усього життя. Найдієвішим засобом формування життєвих компетентностей громадянина, сім'янина, професіонала є учнівське самоврядування. У роботі з дитячими організаціями намагаюся  створити такі умови, щоб діти прийняли правильне рішення, налаштувати їх на співпрацю. В учнівському парламенті ліцею діє п’ять комісій: «Освіта і правознавство», «Дозвілля», «Здоров’я, спорт і екологія», «Інформаційне агентство», «Турбота», кожна з яких відповідає за окрему ланку роботи. Учнівське самоврядування має велике значення. Здобувачі освіти  набувають передового досвіду самоорганізації та співпраці, у них формується життєва позиція та світогляд, основою якого є загальнолюдські цінності. При цьому розвивається терпимість до різних ідей і точок зору, вміння слухати й чути, дивитися й бачити, спостерігати й аналізувати, систематизувати й  робити правильні висновки. Під час засідань школярі набувають навичок відстоювати власну думку, співпрацювати з іншими людьми.

            Учнівський парламент має голову,  заступника та голів комісій. Засідання  УПД проходить раз на місяць та в разі необхідності. На початку навчального року було проведено вибори органів класного, загальноліцейного учнівського самоврядування та сплановано його роботу, а також залучено учнів до участі в засіданнях, на яких не тільки вирішують  питання щодо плану роботи, а й проходить підготовка до проведення різноманітних заходів у ліцеї. Члени учнівського парламенту беруть участь у довготривалому проєкті «Від успіху в навчанні до успіху в житті», у рамках якого за їх участі проведено ряд заходів. Так, до Дня миру  члени учнівського парламенту провели загальношкільну акцію «Голуб миру», під час якої школярі виготовляли голубів, які символізують мир, спокій, духовний розквіт нації. Діти  дарували птахів не тільки ліцеїстам, а й працівникам,  бажаючи  миру та злагоди. Обєднавшись, юні парламентарі зняли відеоролик-інтервю, де кожен учасник міг висловити власну думку та дати відповідь на запитання: «Що для мене означає слово мир?» Цей захід дав унікальну можливість показати розуміння значення миру для молодого покоління, важливість принципів людяності, свободи, доброти та поваги до різних націй і нагадав про те, що найбільша у світі цінність – це мир. Ця тема особливо болюча для всіх нас у такі нелегкі часи для України.

            Провідна ідея мого досвіду визначає головну стратегію педагогічної діяльності. У своїй роботі пріоритетним вважаю вивчення індивідуальних особливостей кожної дитини, формування високодуховної особистості, розвиток творчих обдарувань і здібностей учнів. Досвід приходить не одразу, його набувають з роками. Особливо вагоме значення він має в діяльності педагога - організатора, адже від того, як вчитель може використати у власній роботі  набуті методи та прийоми, залежить ефективність виховного  процесу.



У планування виховної роботи я додаю завдання, практична реалізація яких спрямована на:

- формування особистісних рис громадянина-патріота України, що об’єднують у собі національну свідомість, розвиток духовності, трудову, фізичну, екологічну культуру;

- гуманізацію виховного процесу, створення умов для всебічного розвитку особистості, спонукання її до самоаналізу, самооцінки, саморозвитку, самовиховання;

- підтримку та зміцнення традицій, що сприяють становленню загальноліцейного колективу та організації його життя;

- розвиток учнівського самоврядування;

- удосконалення методичної майстерності педагога-організатора, спроможного компетентно займатися здійсненням виховної діяльності та ефективно вирішувати питання виховання школярів;

- застосування оптимальних технологій, що сприяють оволодінню компетенціями, розширюють можливості компетентнісного вибору життєвого шляху.

Немає коментарів:

Дописати коментар