учнівського самоврядування?
1. Зацікавленість у розвитку самоврядування педагогічного
колективу та більшості учнів.
2. Чіткий розподіл обов’язків між тими, хто здійснює
керівництво органами самоврядування.
3. Оптимальна структура з урахуванням специфіки навчального
закладу.
4. Чітка система роботи в масштабах школи.
Девізом
роботи кожного педагога-організатора є п’ять слів індивідуального
підходу до учня:
Любити!
Розуміти!
Приймати!
Співпереживати!
Допомагати!
Сучасний педагог-організатор
основну увагу в своїй діяльності приділяє особистості учня,
допомагає і підтримує учня у його саморозвитку, самовихованні, поєднує уміння
учителя-предметника, соціального педагога, практичного психолога, наставника,
старшого товариша, здатного увійти в референтне середовище школяра.
У своїй роботі
педагог-організатор керується державними документами про школу,
освіту, виховання, Положенням про посадові обов'язки педагога-органзітора,
Статутом школи, інструкціями та наказами органів
освіти, директора школи, заступника директора з вихованої роботи.
Функції (або
призначення) педагога-організатора:
-
виховна (формування всебічно
розвиненої особистості вихованця);
-
розвивальна (сприяння саморозвитку особистості
кожного учня);
-
освітня (створення умов для формування
компетенцій школяра);
-
організаторська (організація і здійснення
позакласної та позашкільної роботи з учнями);
-
діагностична (визначення рівня
вихованості окремих учнів і колективу класу);
-
соціальна (виявлення впливу різних
соціальних чинників на формування учнів, нейтралізація небажаних впливів);
-
стимулююча (стимулювання ініціативи
та самодіяльності учнів, учнівського самоврядування);
-
координаційна (узгодження спільних
зусиль і вимог адміністрації, вчителів-предметників, батьків, громадськості,
позашкільних закладів);
-
методична (надання допомоги активу учнів,
батькам, представникам громадських організацій).
До діяльності педагога-організатора ставляться
певні вимоги. Професіограма педагога-організатора містить такі
характеристики, як професійно-педагогічну спрямованість, національну
свідомість, громадянську активність, вимогливість до себе і до учнів, гуманізм,
високу відповідальність, комунікабельність, тактовність та ін.
Педагог-організатор має володіти глибокими
психолого-педагогічними знаннями та уміннями (рефлективно-аналітичними,
комунікативними, організаторськими, прогностичними, конструктивними,
креативними тощо).
У своїй діяльності педагог-організатор
весь час працює над створенням сприятливих умов для розвитку
творчого потенціалу кожного учня та його самореалізації у навчально-виховному
процесі школи, реалізації культурнонаціонального, духовного і фізичного стану
учнів, що є основою патріотичного, морально-естетичного та національного
виховання учнів, а також складовою змістовного дозвілля.
Найкраще середовище для саморозвитку та
саморелізації учнів - це шкільна дитячо-юнацька організація. Дитяча організація –
прекрасне місце для задоволення природних потреб дитини в діяльності і
спілкуванні. Але саме така дитяча організація, де дорослому відведена роль
помічника, а не організація дітей, у якій дорослий вирішує, що для дитини
добре, а що ні. Дитина внутрішньо мудра й реалістична, якщо їй дати
спокій, залишити без усяких навіювань з боку дорослих, створити певні
сприятливі умови, допомогти, вона сама розвинеться настільки, наскільки вона
здатна розвинутись. За цим принципом і слід будувати роботу дитячо-юнацьких
організацій.
В Олександріській ЗШ І-ІІІ ступенів №1 КЗ "Олександрівське НВО №1" функціонує дитяча учнівська організація - "Планета Мрій". Керує організацією Голова дитячої організації, обраний громадою учнів на засіданні Ради лідерів. Дитяча організація прийшла на зміну звичним піонерським
організаціям, які функціонували в школі досить довгий час. Така зміна
продиктована віяннями часу, які закликають до пошуку нових форм роботи та діяльності,
тож на засіданні учнівського загалу школи було вирішено створити у школі модель
справжньої демократичної держави, усі жителі якої живуть за своїми
законами, мають свої обов'язки та свої традиції.
Важливо зазначити, що рішення про створення дитячо-юнацької
організації повинно приматися саме учнями, а не дорослими, що безумовно
відіграє важливу роль в успішності її діяльності. Педагог-організатор повинен
створити такі умови, щоб діти прийняли правильне рішення, налаштувати їх на
співпрацю.
Педагог-організатор покликаний допомагати цій молодій
організації, забезпечувати їй підтримку та супровід. Зокрема це стосується
планування роботи. Плануючи роботу в шкільній дитячо-юнацькій
організації, педагог-організатор задає собі наступні запитання і знає
на них чітку відповідь:
- Що ж
усіх дітей може об‘єднати? (прагнення зробити шкільне життя
змістовним, цікавим, радісним, бажання діяти разом);
- Що ж
для них найдорожче? (свобода думки, дій, особистість);
- Про
кого можуть турбуватися? (про тих, хто менший і слабший, один про
одного і про тих, хто потребує допомоги)?
- З
ким вони будуть співпрацювати? (з тими, кому небайдужі і зрозумілі
їхні інтереси, справи; хто готовий допомагати їм);
- Що
їх може зацікавити? (гра, сюрприз, таємниця, вигадка, фантазія,
те, що вони вирішують і роблять самі);
- Що
вони хочуть самі вирішувати? (з ким співпрацювати, які
справи робити, які свята проводити);
- Якщо
ти будеш з ними? (то знайдеш друзів серед своїх вихованців,
допоможеш їм проявити себе в різних цікавих справах, саморозвинутись та
самореалізуватися).
Планування роботи організації неможливе без
попереднього вивчення інтересів, уподобань учнів. Тому на початку навчального
року членами дитячого самоврядування проводяться опитування учнів про організаторські
здібності й активність учнів, про заходи й конкурси, у яких вони залюбки взяли
б участь. Після таких опитувань з‘ясовується, які заходи переважно цікавлять
дітей. На цьому базується планування роботи дитячої організації.
Діяльність дітей – творча. Творчість
передбачає створення нового, оригінального. Важливо, щоб дитина відкрила сама,
а не взяла готове – тільки так розвиваються творчі здібності. Побільше
самостійності! (звичайно під непомітним контролем з
боку дорослих). Важливо доручати дітям самостійну організацію та оформлення
виставок творчих робіт, конкурсів, вечорів-відпочинку, свят та ін. заходів.
Пильний контроль змушує дітей «кривити душею», викликає недовіру, збентеження,
зводить нанівець спроби самостійних дій.
Роль педагога-організатора полягає
в мудрому керівництві: у допомозі, пораді, співпраці. Це, звичайно,
важливі завдання і одним із засобів і методів розв‘язання цих завдань є учнівське
самоврядування, яке, забезпечуючи участь усіх школярів в управлінні
справами колективу свого класу та школи, стає моделлю елементів дорослого
життя, формою усвідомлення подальшої активної життєвої позиції.
Самоврядування це –
- Метод
організації дитячого колективу, який забезпечує формування відносин
відповідальної залежності в колективі та організаторських рис окремої
особистості;
- Складова
частина системи педагогічних закладів, оскільки воно вирішує специфічні
завдання у створенні єдиного колективу дорослих і дітей;
- Наслідок
педагогічного управління дітьми з боку дорослих;
- Принцип
організації життя дитячого колективу;
- Діяльність,
яка здійснюється самими дітьми, включаючи постановку мети, її розробку та
спрямована на вдосконалення колективу і кожної особистості зокрема.
Вищим органом учнівського самоврядування Олександріської ЗШ І-ІІІ ступенів №1 КЗ «Олександрівське НВО №1» є
шкільний парламент дітей,
метою засідань якого є:
- Розвиток
навичок творчого вирішення завдань, створення позитивної мотивації та
зацікавленості учнів;
- Формування
вміння мислити, узагальнювати;
- Виховання
поваги до колективу, почуття відповідальності;
- Налагодження
тісних контактів і взаєморозуміння між різними гілками громадськості,
спільне вирішення проблем, профілактика виникнення конфліктних ситуацій;
- Необхідність
у творчому ставленні до справи шкільного самоврядування;
- Використання
нових інноваційних технологій у виховній роботі.
Під час таких засідань учні навчаються
самостійно мислити, аналізувати, приймати рішення, думати не лише про себе, а й
про тих, хто поряд, поважати їх та їхні права. У школярів виховується почуття
патріотизму, відповідальності, громадянської свідомості та активності.
Немає коментарів:
Дописати коментар