Особливості розвитку обдарованої дитини:
Обдарована дитина:
ставить запитання
допитлива
продукує «дикі» думки та ідеї
грається, але отримує високі бали, особливо з
творчих
завдань
дискутує, додає деталі
виявляє гаряче сприймання, чутливість
уже знає. І коли він це вивчив?
1 – 2 повторення достатньо
«конструює» абстракції
більше до вподоби товариство дорослих
прагне скласти умовивід
створює проекти
творить нове
любить пізнавати
інтенсивно досягає бажаного, підсилюючи самого
себе
перетворює інформацію
добре працює інтелект
любить складність
уважно приглядається до життя і все помічає
критично ставиться до себе й до інших
Ознаки
творчого мислення
(
за К. Торренсом, Дж. Гілфордом)
- Наявність новизни в результаті;
- оригінальність;
- вміння комбінувати з багатьох можливостей;
- вміння синтезувати та пов’язувати ідеї
оригінальним
шляхом;
- вміння шукати, ставити та вирішувати проблему;
- мотиваційна спрямованість дитини на здобуття нових
знань;
- готовність до реалізації творчих потенцій.
В
процесі формування творчого
мислення
рекомендується дотримуватися таких принципів
ставлення
до дітей, які дозволяють:
- створити безпечний психологічний простір;
- ставитися до дітей, ніби вони мають якості, які
необхідно
розвинути;
- безоціночно ставитися до результатів роботи
дитини;
- не говорити дитині: „В тебе не виходить”,
„Погано”, „Не так”;
- розвивати самооцінювання своїх вмінь: „ А як ти
думаєш?”, „А тобі подобається?”;
- не порівнювати з іншими дітьми, а тільки із собою.
Принципи та особливості організації занять
- від
простого до складного;
- від
наочності до уявлення;
- глибоке
опрацювання всіх напрямків, вказаних в програмі,
закріплення на різних видах вправ;
- мотивація
кожного виду діяльності (викликати здивування та
зацікавленість);
- зміна видів
діяльності на одному занятті та зняття емоційної
та м’язової напруги;
- на кожному
занятті давати щось нове. Ефект новизни.
- Ефект
Зейгарник;
- постійний
музичний супровід, що гармонізує психічний стан;
-
вислуховування кожного, заохочення похвалою.
Тест
на виявлення творчих здібностей у школярів
Правила проведення тесту
1. Уважно прочитайте кожне запитання.
2. Обведіть
кружечком слово „Так", якщо Ви
погоджуєтесь з тим, що написано, якщо це задовольняє Вас.
3. Обведіть
кружечком слово „Ні", якщо з написаним
не погоджуєтесь.
Так Ні 1 Я люблю писати свої пісні
Так Ні 2 Я люблю гуляти сам
Так Ні 3 Мої тато і мама полюбляють гратися зі мною
Так Ні 4 Я ставлю чимало запитань
Так Ні 5 Скласти оповідання чи казку безглузда справа
Так Ні 6 Мені подобається мати одного чи двох друзів
Так Ні 7 Я не заперечую, коли змінюються правила гри
Так Ні 8 Я маю кілька хороших ідей
Так Ні 9 Я люблю малювати
Так Ні 10 Я
люблю речі, які складно виготовити
Так Ні 11
Сонечко на малюнку завжди має були жовтого кольору
Так Ні 12
Мені більше подобається розмальовувати малюнки
в книжці, ніж малювати їх самому
Так Ні ІЗ
Легкі загадки - найцікавіші
Так Ні 14
Іноді тато з мамою займаються чимось зі мною
Так Ні 15 Я
цікавлюся новинками про тварин
Так Ні 16 Мій
тато любить працювати по господарству, а
я йому допомагаю
Так Ні 17 Я
не люблю, коли інші діти ставлять надто багато
запитань
Так Ні 18
Нелегко знайти собі заняття , коли залишаюся сам
Так Ні 19 Мій тато вважає, що я загалом
поводжуся правильно
Гак Ні 20 Я
люблю розповіді про далеке минуле
Так Ні 21 Я
із задоволенням граю у старі ігри
Так Ні 22
Коли я хочу щось зробити, але мені складно, я відмовляюсь
від цієї ідеї та займаюсь чимось іншим
Так Ні 23 Я
люблю гуляти з друзями, а сам - ні
Підбиття підсумків:
За кожну позитивну відповідь (обведене слово
„Так")
зараховується один-бал, за обведене слово „Ні"
0 балів.
Увага! В пунктах 5. 6, 11, ІЗ, 14, 18, 19, 22. 23,
24
оцінювання відбувається таким чином: замість 1 бала
зараховують 0, а замість 0 балів 1 бал. Це робиться
тому,
що у вказаних пунктах стверджується ознака,
протилежна
оціненій. Іншими словами, в цих пунктах за відповідь
„Так" зараховується 0 балів, а за відповідь
„Ні" 1 бал.
Схильність дитини до творчості виявляється через:
розмаїття інтересів, пластичність розуму,
зацікавленість,
наполегливість. Нарешті, суттєве значення мають
умови в
сім'ї дитини.
Проаналізуємо деякі з них.
Розмаїття інтересів
Підрахуємо загальну суму балів за відповіді дитини в
пунктах 1, 5, 9, 16, 21. Кількість набраних балів
відповідає
ступеню вираження розмаїття інтересів дитини:
І ступінь 0-1 бал (погано виражені);
ІІ ступінь - 2-3 бали (посередньо виражені);
ІІІ ступінь - 4-5 балів (добре виражені),
2. Незалежність
Підрахуйте загальну суму балів за відповіді дитини в
пунктах 2, 8, 11, 13, 19, 24. Кількість набраних
балів
відповідає вираженню незалежності дитини:
І ступінь - 0-1 бал (погано виражена):
ІІ ступінь - 2-3 бали (посередньо виражена);
ІІІ ступінь - 4-5 балів (добре виражена).
3 . Гнучкість, пристосування. Підрахуйте загальну суму
балів за відповіді дитини в пунктах 6, 7, 22.
Кількість
набраних
балів відповідає ступеню
вираження
зацікавленості дитини:
І ступінь - 0-1 бал (погано виражена);
ІІ ступінь - 2 бали (посередньо виражена);
ІІІ ступінь - 3 бали (добре виражена).
4. Наполегливість
Підрахуйте загальну суму балів за відповіді дитини в
пунктах 10, 14, 23. Кількість набраних балів
відповідає
ступеню вираження наполегливості дитини:
І ступінь - 0-1 бал (погано виражена);
ІІ ступінь - 2 бали (посередньо виражена); ІІІ
ступінь -- 3
бали (добре виражена).
5. Допитливість
Підрахуйте загальну суму балів за відповіді в
пунктах 4,
12, 18. Кількість набраних балів відповідає ступеню
вираження допитливості дитини:
І ступінь - 0-1 бал (погано виражена);
ІІ ступінь - 2 бали (посередньо виражена); ІІІ
ступінь --3
бали (добре виражена).
6. Відомості про сімейне оточення дитини в пунктах
3, 15.
17. 20. Кількість набраних балів відповідає ступеню
оточення для розвитку творчих здібностей дитини:
І ступінь - 0-1 бал (погано виражена);
ІІ ступінь - 2-3 бали (посередньо виражена):
ІІІ ступінь - 4 бали (добре виражена).
Підрахуйте загальну суму балів за відповіді
Немає коментарів:
Дописати коментар