Вступ до школи – переломний момент у житті дитини. Він пов’язаний з новим типом стосунків з ровесниками й дорослими, новим видом основної діяльності (навчальної, а не ігрової).Тобто в житті дитини змінюється все: обов’язки, оточення, режим.
У першокласника має сформуватися усвідомлення свого нового статусу – школяра, учня. Діти люблять гратися і не люблять навчатися. В них потрібно сформувати потребу вчитися, а відтак – працювати. Привчити дитину до думки, що роботи можна уникнути, що все можна робити будь-як, без зусиль – означає нівечити її характер. Період входження дитини в шкільне життя називається періодом соціально – психологічної адаптації дитини до нових умов. Процес адаптації до шкільного життя у дітей триває від 2 тижнів до 2 –3 місяців (залежно від рівня їхньої готовності до школи, психо – фізіологічних особливостей та стану здоров’я). Вирішальну роль тут відіграє сформований у дошкільному віці рівень готовності до школи, або «шкільної зрілості».У цей період до
дитини висуваються нові запити, у неї з’являються нові: обов’язки, друзі,
стосунки з дорослими, що потребує від дитини певних моральних зусиль і досвіду.
Основні ознаки адаптації дитини:
- перебування в спокійному, врівноваженому
стані;
- активність і рухливість на перервах;
- виявлення інтересу до нових людей, дорослих,
дітей;
- стриманість, уважність на уроках;
- зацікавленість у огляді інтер’єру класу,
школи, приміщень;
- орієнтація у приміщенні школи,
демонстрація батькам своєї обізнаності
вже через тиждень;
- розуміння і готовність виконувати вимоги
вчителя, не чекаючи його заохочення;
- позитивне оцінювання дитиною дій та
результатів власних зусиль;
- адекватне сприймання негативної оцінки
дорослого;
- ініціативний характер спілкування в період
навчальної діяльності;
- активність на уроках;
- комунікативність у спілкуванні з учнями не
лише свого класу;
- успішне опанування навчального матеріалу.
При вступі 6-річної дитини в школу форми
життєдіяльності, які склались в дошкільному віці, закономірно уступають місце
новим, більш досконалим. Проте, багато шестилітніх дітей попадають в цей час в
складну ситуацію: з одного боку, для них ще не втратила актуальності ігрова
діяльність, з іншого боку, соціальна ситуація висуває нові вимоги, ставить
дітей перед необхідністю оволодіння формами навчальної діяльності. В цьому випадку
навчальна діяльність починає здійснюватись як зовнішня по відношенню до
внутрішньої мотивації і особистісних характеристик життєдіяльності дитини. Шкільне життя сприймається такими дітьми насамперед з
формального, а не зі змістовного боку. А це, в свою чергу, утруднює процес
адаптації.
Тому
на початковому етапі навчання великого значення набуває створення для таких
дітей особливих умов, які б органічно поєднували ігровий і навчальний етапи
життєдіяльності. За формою ця діяльність є ігровою, знайомою і привабливою для
дитини, а за спрямованістю має навчальний характер. Ця робота сприятиме
якнайшвидшій адаптації першокласників до навчально-виховного процесу, його
вимог і особливостей. Ця робота повинна
проводитися у перший місяць навчання
дітей в школі в рамках звичайного навчального процесу. У цей період
учитель особливо повинен старатися продемонструвати
дитині повагу, увагу, піклування і схвалення . Це підвищуватиме у дітей
почуття самоцінності, вестиме до формування позитивної самооцінки. Адже
домінування позитивних уявлень про себе породжує бажання позитивно змінювати
ситуацію: „Я ще цього не знаю, але навчусь”.
Ранкова зустріч як прийом адаптації першокласника до
навчальної діяльності
З метою адаптації
першокласника до шкільного життя щодня зранку доцільно до початку навчання
проводити ранкові зустрічі.
Ранкова зустріч –
це спроба об’єднати академічний та соціальний аспекти навчання таким чином, щоб
допомагати учням і вчителям бути доброзичливішими, відповідальнішими один перед
одним.
Ранкові зустрічі допомагають:
- створювати
позитивний настрій, атмосферу сприятливого психологічного клімату для кожної
дитини і для всього колективу, що є важливим подальшої навчальної діяльності
протягом дня;
- створювати
чутливу, відповідальну та товариську атмосферу дня;
- визнавати, що
внесок кожної людини у спільній роботі є важливим;
- забезпечувати
можливості участі кожного й усіх у вирішенні будь-яких завдань;
- навчити дітей
піклуватися про себе та про інших;
- встановлювати розклад
дня, що дає можливість дитині бути повноправним учасником навчальної
діяльності;
- призвичаювати до
важливих навчальних умінь, зокрема, слухати, говорити, виділяти інформацію,
вирішувати проблеми, дотримуватися вказівок, приймати рішення, читати, писати.
Ранкова зустріч
відбувається у класній кімнаті на килимі, кожен займає для себе зручне
положення, що сприяє більш вільному, відкритому спілкуванню. Розміщуються всі
колом, що дає змогу бачити всіх, спілкуватися «очі в очі» і водночас об’єднує
групу. Варто зазначити, що вчитель розміщується
поруч з учнями на килимі, щоб не відокремлюватись від колективу, не домінувати
у спілкуванні.
Ранкова зустріч складається з таких компонентів:
1. Привітання
(компліменти, усмішки, веселинки).
2. Робота з календарем
природи.
3. Обмін новинами,
думками, мовні та інтелектуальні ігри.
4. Планування
робочого дня.
Зміст ранкових
зустрічей змінюється залежно від віку дітей, теми, яка вивчається, сьогоденних
подій і ситуацій, які можуть раптово виникати, мети і завдань учителя, потреб
та інтересів дітей, творчого бачення
вчителя.
Цікавою і корисною
є робота з календарем природи. Вона дає можливість спостерігати за природою,
змінами, які відбуваються в ній.
Багатоваріантним і
значущим є етап обміну новинами та думками. Його складовими є спілкування, гра
та навчання. Діти діляться новинами з класом, розповідають про свою сім’ю, про
свої пригоди за межами школи, цікаві події, про свої радощі, успіхи та
проблеми. Вони чекають на пораду, підтримку чи похвалу з боку однолітків.
Це передбачає
можливості для кожного учня відчути зацікавлене ставлення до себе, лагідне,
привітне заохочення, увагу і повагу, розуміння успіхів і невдалих вчинків,
забезпечує психологічно повноцінні умови для його особистого зростання.
Гра приносить
дитині радість і водночас сприяє формуванню дружного колективу. В будь-якій грі
розвивається увага, спостережливість, кмітливість. Захопившись грою, діти не
помічають, що пізнають нове, орієнтуються у незвичайних ситуаціях, доповнюють
свою уяву, розвивають фантазію.
Найчастіше вчителі
використовують мовні, дидактичні та інтелектуальні ігри (шаради, ребуси
,кросворди).
Завершальною
частиною ранкової зустрічі є планування робочого дня. Разом з дітьми
складається план дня, визначаються важливі завдання сьогоднішнього дня і
результат, якого учні мають досягти.
Тривалість
проведення зустрічі може бути різною: від 7 до 15 хв.
Під час проведення
зустрічі більше часу витрачається на роботу з календарем та обміном
інформацією. Всі діти бажають висловити свою думку, повідомити щось важливе для них.
Діти 6-7 років активніші, але мовлення розвинене гірше, тому робота вчителя
спрямована на розвиток мовлення.
Спроби продовжити
час проведення ранкової зустрічі до 25 – 30 хв виявились невдалими, оскільки
розсіюється увага учнів, зменшується або зникає інтерес до теми, діти
стомлюються.
Дуже важливим у проведенні ранкової зустрічі є:
- атмосфера довіри;
почуття приналежності до колективу;
- залучення всіх до
прийняття рішень;
- доброта та
заохочення з боку однолітків;
- справедливість та
рівноправність у співробітництві;
- щирість та
неупередженість позиції вчителя;
- чіткість
очікувань стосовно результатів навчання.
Можна визначити такі функції ранкових зустрічей:
1. Психологічні
– допомагають створити сприятливу психологічну атмосферу, позитивний настрій
кожному учню і колективу в
цілому зняти
стреси, почуття невпевненості, налаштувати на подальшу роботу.
2. Соціальні
– забезпечують соціалізацію дитини, сприяють виробленню соціальних функцій і
ролей, які є важливими сьогодні та будуть необхідними дитині в майбутньому,
вводять дитину в різні види діяльності, дають змогу «приміряти» безліч ролей,
взаємодіяти з іншими, вибирати, бути вибраним, відповідати за свої вчинки.
3. Комунікативні
– навчають співробітництва, довіряти людям та піклуватись про інших,
формулювати та висловлювати думки, прислухатись до думок інших, поважати інших.
4. Пізнавальні
– розвивають та збагачують інтелект дитини, логічне мислення, увагу, уяву,
пам’ять, розширюють коло інтересів, задовольняють потреби школярів у здобутті
нової інформації.
5. Навчальні
– сприяють закріпленню вивченого матеріалу з математики, мови, природознавства
у невимушених умовах.
6. Мовленнєві
– розвивають монологічне та діалогічне мовлення дитини, вчать формулювати та
висловлювати думки.
Вся система
ранкових зустрічей докорінно змінює установку дітей на навчання як на цікавий
процес самостійного здобуття знань; сприяє усвідомленню дітьми класу як
єдиногоколективу, де кожний – яскрава особистість, де кожного люблять і
поважають, вміють цінувати, де дисципліна стає не результатом покарань, а
усвідомленням того, що свобода дій потребує відповідальності за них, потребує
шани до всіх, хто оточує дитину.
З досвіду роботи
Ранкова зустріч
Тема: Вітання в
колі друзів.
Діти беруться за
руки, утворюючи коло разом з учителем, промовляють слова:
Веселіше
стане всім.
Бо
у класі усі друзі.
Сяють
усмішки у всіх.
– Доброго ранку,
друзі! Приємно бачити, що ви всі усміхаєтесь один одному і приносите до класу
радість. Я також рада вітати вас у нашому затишному класі.
Пропоную дітям:
1. Сісти, як кому зручно.
2. Розповісти про свій настрій.
3. Спонукаю дітей задуматись над тим, що може поліпшити
настрій.
– Створити нам усім
гарний настрій допоможуть компліменти. А також добрі, лагідні слова.
Пропоную дітям:
1. Обмінятися компліментами.
Вчитель підсумовує
сказане дітьми, що всі ці слова сприяють поліпшенню настрою.
Потім пов’язує
гарний настрій з гарною погодою надворі.
Спонукає дітей
висловити свої враження про погоду. А щоб погода залишалась такою самою, дітям
пропонується гра «Заклик погоди».
За вікном осінь –
чарівниця.
З дерев опадають
золоті листочки (клацання пальцями).
І весело-весело
кружляють над землею, утворюючи казковий танок
(плескання в долоні).
Листочки танцюють
осінній вальс (плескання по колінах).
Вітерець розгойдує
гілочки на деревах(піднімають руки вгору,
нахиляючи їх то в одну, то в іншу сторону).
Віє прохолодою (потирають руки).
У вчительській
роботі головне – самовизначення і розвиток дитини.Потрібно допомогти кожному
знайти своє місце в шкільному товаристві, відчути себе особистістю. Є про що
думати вчителеві. Повсякденні турботи і проблеми не мають закривати те головне,
заради чого повільно чи швидко, але завжди без зупинок, рухається наймолодша у
всесвіті планета на ймення Школа.
Немає коментарів:
Дописати коментар