пʼятницю, 12 січня 2018 р.

Поради учителю по роботі з обдарованими дітьми

Результат пошуку зображень за запитом "Обдарована дитина зображення"
ПОРАДИ ПЕДАГОГІЧНОМУ ПРАЦІВНИКУ
1. Учитель не повинен вихваляти кращого учня. Не потрібно вирізняти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми .
2. Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання.
Обдарована дитина частіше від інших ставатиме переможцем, що може викликати неприязнь до неї інших учнів .

3. Учитель не повинен робити з обдарованої дитини "вундеркінда". Недоречне
акцентування на її винятковості породжує роздратованість, ревнощі друзів,
однокласників. Інша крайність - зловмисне прилюдне приниження унікальних здібностей - звичайно, неприпустима.
4. Учителеві необхідно пам'ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються.
               
                               Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей?
1. Підхоплюй думки учнів і оцінюй їх зразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість тощо.
2. Підкреслюй інтерес дітей до нового.
3. Заохочуй оперування предметами, матеріалами, ідеями. Дитина практично вирішує дослідницькі завдання.
4. Вчи дітей систематичній самооцінці кожної думки.
5. Виробляй у дітей терпиме ставлення до нових понять, думок.
6. Не вимагай запам'ятовування схем, таблиць, формул, одностороннього рішення, де є багатоваріантні способи.
7. Культивуй творчу атмосферу - учні повинні знати, що творчі пропозиції, думки клас зустрічає з визнанням, приймає їх, використовує.
8. Вчи дітей цінувати власні та чужі думки. Важливо фіксувати їх в блокноті.
9. Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно, це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення здібному, що це характерно, і розвивати у нього терпимість і впевненість.
10. Пропонуй цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї.
11. Розсіюй страх у талановитих дітей.
12. Стимулюй і підтримуй ініціативу учнів, самостійність. Підкидай проекти, які можуть захоплювати.
13. Створюй проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.
14. Створюй в школі періоди творчої активності, адже багатого геніальних рішень з'являється в такий момент.
15. Допомагай оволодівати технічними засобами для записів.
16. Розвивай критичне сприйняття дійсності.
17. Вчи доводити починання до логічного завершення.
18. Впливай особистим прикладом.
19. Під час занять чітко контролюй досягнуті результати та давай завдання підвищеної складності, створюй ситуації самоаналізу, самооцінки, самопізнання.
20. Залучай до роботи з розробки та впровадження власних творчих задумів та ініціатив, створюй ситуації вільного вибору і відповідальності за обране рішення.
21. Використовуй творчу діяльність вихованців при проведенні різних видів масових заходів, відкритих та семінарських занять, свят.
22. Під час опрацювання програмового матеріалу залучай до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створюй розвиваючі ситуації.
23. Активно залучай до участі в районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах,
змаганнях, виставках.
24. Відзначай досягнення вихованців, підтримуй та стимулюй активність, ініціативу,пошук.

Пам’ятка учителю по роботі з обдарованими дітьми
 
   Обдаровані діти потребують спеціально розроблених для них навчальних програм. Саме тому вчитель має готуватись до роботи з обдарованими дітьми – змінювати зміст навчання, його процес, результати, саму психологічну атмосферу. При  організації учбово-виховної діяльності обдарованих учнів вчителю можна порадити враховувати такі моменти:

·  При намаганні створити в класі психологічну атмосферу загального інтересу до предмета, що вивчається, вчитель може, як правило, стикатись з труднощами, зумовленими тим, щ обдарована дитина часто виявляється лідером. Це викликає негативне морально-етичне переживання у однокласників, зокрема відчуження, недоброзичливе ставлення до свого товариша. Отже, якщо в класі є обдаровані діти, слід зменшувати ігрове навантеження уроку з яскраво вираженими елементами конкурентності. За цих умов вчитель має пояснити дітям, що заздрощі, пиха, ревнощі -  це негативні риси, і треба засуджувати в собі такі риси і долати почуття, що ними викликані.

·  Вчитель може організувати спільні заняття обдарованих дітей з іншими дітьми, але при цьому він не повинен аж надто виокремлювати обдаровану дитину, не хвалити її надмірно за високі індивідуальні успіхи чи сумлінну роботу, оскільки захвалювання може призвести до конфліктного становлення особистості дитини.

·  Вчитель має уникати двох крайнощів -  у визнанні або оцінці успіхів обдарованих дітей. По-перше, демонстрація винятковості досягнень дитини, що веде до виникнення  зверхнього ставлення її до оточення, навіть до “зіркової хвороби”, по-друге, пригнічення обдарованої дитини, публічного применшення унікальності її здібностей і навіть злої іронії на адресу обдарованої дитини. Вчителі, не підготовлені до роботи з обдарованими дітьми, як правило, байдужі до їх проблем, бо не можуть їх зрозуміти. Часом вороже ставлення непідготовлених вчителів до обдарованих дітей зумовлюється тим, що вони створюють певну загрозу вчительському авторитету.

·  В роботі з інтелектуально обдарованими учнями учителю не слід використовувати тактику кількісного збільшення завдань, а не якісної їх зміни.  Необхідно цілеспрямовано використовувати методи, які стимулюють самостійну роботу учнів, складні пізнавальні процеси, приміром, узагальнення, поглиблений аналіз проблем, оцінку інформації.
·  Необхідно більш орієнтувати учнів на творчість, підтримувати у прийнятті ризику.

·  Техніка викладання у вчителів в роботі з обдарованими дітьми має враховувати ролзподіл часу на види активності: менше говорити, менше давати інформації, менше організовувати демонстрування способів діяльності і якомога рідше розв’язувати завдання замість учнів, більше запитувати і менше пояснювати.

·  Необхідно частіше ставити відкриті запитання на зразок “що могло статися, якби? Що ти маєш на увазі? Якщо твій опонент правий, то як це вплине на…?”, які допомагають обговоренню проблеми.  Постаратись вияснити, як учні дійшли до висновку, розв’язання, оцінки.

·  Уникати реагування на кожне висловлювання, уважно і з інтересом вислуховувати кожну відповідь, але не давати їй оцінку, а знаходити способи продемонструвати, що ви її приймають. Така тактика вчителя призводить до того, що учні починають більше взажємодіяти один з одним і самостійно коментувати ідеї, думки однокласників. Створювати психологічну ситуацію, коли учні стають  менш залежними від учителя.

·  В міжособистісний сфері необхідно особливо дотримуватись більш урівноважених відносин з учнями, демонструвати повагу до них, вільно обмінюватись думками..

·  Поведінка вчителя  повинна відповідати таким характеристикам:

     -  вчитель має розробляти гнучкі індивідуалізовані програми;

     -  створювати сприятливу атмосферу в класі;

     -  забезпечувати зворотній зв’язок з учнями;

     -  використовувати різні стратегії навчання, поважати особистість   учня, сприяти формуванню у учня позитивної самооцінки;

     -  стимулювати творчість і уяву, розвиток розумових процесів вищого рівня;

    -  виявляти повагу до індивідуальності учня, його цінностей.

·  Для успішної роботи з обдарованими учнями вчителі мають виявляти такі якості особистості:

    -  емоційну стабільність, особистісну зрілість і соціальну відповідальність;

    -   впевненість в собі, життєрадісність;

    -   здатність виявляти теплоту і інтерес у спілкуванні з дітьми;

    -   адекватно сприймати навколишню дійсність;

    -   прагнути до максимальної гнучкості;

    -   бути здатними до емпатії, сензитивними до потеб учнів;

    -   уміти надати викладанню особистісного забарвлення;

    -   уміти створювати позитивні підкріплення до самосприйняття учнів;

    -   володіти стилем неформального спілкування. Надавати перевагу усним, а не письмовим контактам;

    -   імпровізувати, уміти враховувати найменші зміни в психолого-педагогічній ситуації і відповідно змінювати свою поведінку;

    -   підтримувати в класі психологічну атмосферу теплоти, невимушеності, взаємної довіри.

 Поради вчителю щодо

розвитку творчих здібностей обдарованих учнів.

1.  Підхоплюйте думки учнів та оцінюйте їх тут же, підкреслюючи їхню оригінальність, важливість тощо.

2.  Підсилюйте інтерес учнів до нового.

3.  Заохочуйте оперувати предметами, матеріалами, ідеями. Учень практично вирішує дослідницькі ідеї.

4.  Навчайте учнів систематично оцінювати кожну думку. Ніколи не відкидайте її.

5.  Виробляйте в учнів терпиме ставлення до нових понять, думок.

6.  Не вимагайте запам'ятовувати схеми, таблиці, формули, одностороннє рішення, де є багатоваріантні способи.

7.  Культивуйте творчу атмосферу – учні повинні знати, що творчі пропозиції, думки група зустрічає з визнанням, приймає їх, використовує.

8.  Навчайте учнів цінувати свої та чужі думки, цінно фіксувати їх у блокноті.

9.  Іноді однолітки ставляться до здібних учнів агресивно. Необхідно не усунути проблему, а запобігти їй. Найкраще здібному учневі пояснити, що це характерно, і розвивати в ньому терпимість і впевненість.

10.  Пропонуйте цікаві факти, випадки, ідеї.

11.  Розсіюйте страх.

12.  Стимулюйте і підтримуйте ініціативу, самостійність. Підкидайте проекти, які можуть захопити.

13.  Створюйте проблемні ситуації, що потребують альтернатив, прогнозування, уяви.

14.  Створюйте у навчальному закладі періоди творчої активності, багато геніальних рішень приходить в ті моменти.

15.  Розвивайте критичне ставлення.

16.  Навчайте доводити почате до логічного завершення.

17.  Впливайте особистим прикладом.







Немає коментарів:

Дописати коментар