понеділок, 30 січня 2023 р.

Доповідь на педагогічній раді «Про реалізацію проєкту «STOPбулінг#STOP» дитячими організаціями освітнього закладу»

 


Школа – це не лише місце для уроків і роботи над собою. Насамперед, це простір, до якого хочеться йти і в якому приємно бути. Однак не всі діти з радістю переступають шкільний поріг та заходять до класів. Причина – страх знову опинитися в епіцентрі знущань однокласників.

Все частіше із ЗМІ доводиться чути про булінг. Жорстокість дітей часто переходить усі межі, а бійки між школярами і психологічне насилля можуть нанести непоправної шкоди. Проблему цькування серед підлітків важко назвати новою.

Булінг (цькування) – тривожна тенденція, особливо для сучасного дитячого і молодіжного середовища. За результатами дослідження, проведеного Фондом ООН Юнісеф у 2017 році, 67% дітей в Україні у віці від 11 до 17 років стикалися з проблемою булінгу, а 24% дітей стали жертвами цього явища. Найбільш вразливими до булінгу є сором’язливі, зі зразковою поведінкою діти, а також діти, які, в силу різних життєвих обставин, «замкнуті в собі», закриті для спілкування. Найчастіше діти піддаються цькуванню з боку однолітків за свій зовнішній вигляд, переконання, поведінку, а також через різні життєві обставини тощо.

 Результати опитування говорять про найрозповсюдженіші причини булінгу – ігнорування дорослими цькування (37%). Відповідно до статистики Національної дитячої «гарячої лінії» більше 25% дзвінків так чи інакше пов’язані з цькуванням.

Педагоги та батьки вважають, що найефективнішими діями, які сприятимуть зниженню кількості випадків насильства в освітньому середовищі є проведення систематичних просвітницьких заходів з ненасильницької поведінки (61,7% – батьків, 89,7% – педагогів), впровадження якісних профілактичних програм (51,3% – батьків, 76,0% – педагогів), створення антибулінгової політики (51,0% – батьків, 80,8% – педагогів).

Заклад освіти відіграє важливу роль у створенні умов для здобуття учнями та ученицями знань в безпечному освітньому середовищі, формуванні ставлень та навичок, які потрібні, щоб уникнути та запобігти проявам насильства, безконфліктного спілкування, ненасильницької поведінки.

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/2019-11-25-protydiy-bullingy.pdf

У нашому освітньому закладі створені всі умови для участі дітей, органів учнівського самоврядування у заходах, спрямованих на попередження та профілактику булінгу, наявна система зворотного зв’язку від дітей.

Одним із проєктів, який реалізує ліцей, є проєкт «STOPбулінг».

Мета проєкту:

-         Профілактика булінгу в учнівському середовищі;

-         визначити причини виникнення булінгу,  впливу цього явища на окрему особистість і учнівський колектив в цілому;

-       опрацювати практичні методи виявлення постраждалих та булерів, методами профілактики і втручання;

-        ознайомити учнів з небезпечними наслідками цього явища;

-        довести, що того, хто може   отримати  і  надати допомогу  жертвам  насилля  поважають у суспільстві;

-        привернути увагу суспільства до цієї проблеми;

-        навчити учнів робити вільний вибір при повній поінформованості;

-        надати учням можливість продемонструвати власні здібності переконувати;

-        розвивати життєві компетенції учнів;

-        популяризувати ідеї проекту серед  учні  школи, батьків та громадськості.

Очікувані результати:

-         учні називатимуть компоненти, форми та структуру булінгу;

-         розпізнаватимуть ситуації, що загрожують розвитку булінгу;

-         пояснюватимуть вплив булінгу на здоров’я дитини;  

-         умітимуть боротися з проявами булінгу;

-         дотримуватимуться   правил спілкування в учнівському колективі;

-         розроблять  стратегії  подолання булінгу.

Завдання:

·        Дослідити причини  булінгу в школі;

·        Дослідити види булінгу;

·        Вчити надавати і отримувати допомогу; 

·        Визначити групи ризику (жертв та булерів);

·        Розробити стратегії подолання булінгу.

Очікувані результати реалізації проєкту:

-         розвиток життєвих компетенцій учнів;

-         набуття навичок

-         дослідника та спостерігача;

-         розвиток почуття відповідальності за свої дії;

-         підвищення загальної культури учнів.

 

    З метою профілактики цього негативного явища в рамках проєкту було проведено тренінгові заняття «Обережно: булінг!», «Профілактика булінгу в учнівському середовищі». Під час проведення вправи «Мозковий штурм» учасники дали визначення, що таке булінг. Діти дізналися, які існують  форми, види, механізми розвитку насильства,  соціальна структура та мотивація. Також підлітки навчилися, як розпізнати агресора, жертву чи спостерігача. Під час виконання тренінгових вправ учні зрозуміли, що відчуває жертва булінгу та як нею не стати. Виконуючи вправу «Чому так стається?», учасники заняття визначали причини, які спонукають кривдника до агресивної поведінки, чому діти стають легкими мішенями для булерів та чому спостерігачі часто не втручаються в процес булінгу. Під час виконання вправи «Рука допомоги» визначили стратегіі боротьби з цим негативним явищем. На завершення занять  здобувачі освіти розробили пам’ятку, як захистити себе від булінгу та що повинна робити дитина у цій складній ситуації.

Здобувачі освіти взяли участь у занятті "Кібербулінг або агресія в Інтернеті: способи розпізнання і захист". Діти дізналися походження цього слова та його значення, які типи кібербулінгу існують та як їх розрізнити. Під час заняття учасники розробили правила - поради для подолання кібербулінгу, а також дізналися, що треба робити, якщо ти став очевидцем цього негативного явища. Школярі зробили висновки, що необхідно бути обачними в мережі Інтернет, підтримувати тих, хто став жертвою кібербулінгу.

         Під час проведення таких занять формується почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; розвиваються вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формуються навички відповідальної та безпечної поведінки.

В рамках реалізації проєкту були проведені виховний захід «Кібербезпека: поради для дітей» (5 класи); заняття з елементами тренінгу «Безпечний Інтернет та соціальні мережі» (7 клас). Під час проведення заходів здобувачі освіти переглянули відеоролики та презентації на дану тему, взяли участь у мозковому штурмі «Правила розумного користування Інтернетом», виконали вправу «Займи позицію».

Членами учнівського парламенту дітей разом із педагогами було проведено ряд просвітницько-профілактичних заходів. Молодші школярі взяли участь у інтерактивній акції «Квітка доброти», під час якої за допомогою кольорових долоньок створили квітку взаєморозуміння, толерантності та доброти. Здобувачі освіти  5-11 класів  стали учасниками акції «Стоп булінг!», девізом якої обрали слова «Булити - не круто!» Також здобувачі освіти 5-11 класів під час тренінгових занять на тему «Що таке булінг і як з ним боротися?» познайомилися із поняттям «булінг», які його види існують, вчилися шукати шляхи виходу із складних ситуацій. Під час перегляду відеоролика  «Булінг в школі. Куди звертатись, якщо дитину цькують?»  дізналися, що треба робити, до кого звернутися, якщо стали жертвою або свідками булінгу, познайомилися із  законом, який визнає термін “булінг”, як моральне або фізичне насильство іншої людини. З цим законом з’явилась і нова стаття в Адміністративному кодексі України, згідно з якою за булінг карають. Кожен учасник заходу мав можливість висловити власну думку на дану проблему. Проведені заходи змусили учнів задуматись над тим, що кожен із нас може зробити для того, щоб розірвати коло жорстокості і насильства, змінити світ на краще.


Немає коментарів:

Дописати коментар