Обдарована дитина — дитина, яка вирізняється яскравими,
очевидними, інколи визначними досягненнями або
має внутрішні задатки для таких
досягнень у певному виді діяльності.
Здебільшого найважливішими характеристиками
обдарованих дітей вважають:
— надзвичайно ранній вияв високої пізнавальної активності й допитливості;
— швидкість і точність виконання розумових операцій, що зумовлене стійкістю
уваги та оперативною пам’яттю;
— сформованість навичок логічного мислення;
— багатство активного словника;
— швидкість і оригінальність вербальних (словесних) асоціацій;
— виражена установка на творче виконання завдань;
— розвиток логічного мислення й уяви;
— володіння основними компонентами уміння вчитися.
Обдарована дитина - це дитина, яка виділяється яскравими,
очевидними, іноді видатними досягненнями (або має передумови до цього) у тому
чи іншому виді діяльності.
Яких же дітей необхідно називати обдарованими і що таке
обдарованість? Нині існує понад 100 (!) визначень обдарованості, при чому серед
них немає жодного, яке цілком влаштовувало б хоч якусь частину психологів і
педагогів.
У найновішому словнику української мови зазначено що
обдарованим (талановитим) є той, хто має великі здібності; дар (талант) – це
видатні природні здібності, хист, обдарування.
Ще одне визначення: обдарованість – своєрідне поєднання
здібностей (окремих психічних якостей, що обумовлюють можливості людини в тій
чи іншій діяльності), єдність, яку вони складають у своїй взаємодії;
обдарованість містить у собі здатність до узагальнення, інтелектуальну
потенцію, високу креативність та високий рівень мотивації.
Існують різні типи обдарованості. Так, дуже дефіцитна і
найменш вивчена лідерська або соціальна обдарованість. Така обдарованість
характеризується здатністю розуміти інших людей, будувати з ними конструктивні
взаємини, управляти ними. Ще один тип обдарованості – художня. Цей тип
обдарованості , як правило, виявляється у високих досягненнях у художній
діяльності – музика, танці, живопис, скульптура, сцена. Психомоторна
(спортивна) обдарованість виявляється дуже помітно, але в контексті середньої
загальноосвітньої школи не являє спеціального інтересу. Учні зі спортивною
обдарованістю часто не зовсім добре вчаться. Це пов’язано насамперед із
недостачею часу та належного бажання. Якщо в школярів, що захоплюються спортом,
створити відповідну мотивацію, тобто настій, то вони, як правила, можуть чудово
навчатися.
Пряме відношення до школи мають таких три типи обдарованості
: академічна, інтелектуальна і творча (креативна)
Академічна обдарованість являє собою яскраво виражену
здатність навчатися. Академічно обдаровані школярі – це завжди генії самого
навчання, це блискучі професіонали шкільної праці, чудові майстри швидкого,
міцного та якісного засвоєння.
Інтелектуальна обдарованість –це не тільки і навіть не
стільки здатність навчатися, скільки вміння думати, аналізувати, зіставляти
факти, тобто виконувати складну інтелектуальну роботу. Носії такої
обдарованості – розумники та розумниці. Вони іноді блискуче, іноді непогано,
іноді чудово з одних предметів і погано з інших – це залежить від їхнього
ставлення до предмета й до викладача.
Творча обдарованість (креативна) –це те що, виявляється в
нестандартному баченні світу , в нешаблонному мисленні і в тому, що суспільство
оцінює над усе. У творчої обдарованості багато різних варіантів: є учні, які виявляють
неабиякі творчі можливості буквально в будь – якій діяльності, за яку беруться,
але бувають учні, в яких таке нестандартне бачення виявляється досить яскраво
лише в одній сфері.
Кожна обдарована (талановита) дитина – індивідуальність і
потребує особливого підходу.
Виявити талант мають психологічні служби, а створити умови
для виявлення суто педагогічне завдання.
Виявлення обдарованих і талановитих дітей - це тривалий
процес. Обдарована дитина сама собі допоможе, якщо вчитель творчий, а
навчальний процес цікавий, різнобічний, результативний.
Немає коментарів:
Дописати коментар