- Покарання
– моральний замах на здоров'я: фізичне і психічне.
- Покарання
не повинно бути за рахунок любові. Не залишайте дитину без заслуженої
похвали і нагороди. Ніколи не відбирайте подарованого вами чи кимось
іншим.
- Краще
не карати, ніж карати із запізненням. Запізнілі покарання нагадують дитині
про минуле, не дають змоги стати іншою.
- Покараний
– вибачений. Інцидент вичерпано – сторінка перегорнута. Наче нічого й не
трапилося. Про старі гріхи жодного слова. Не заважайте починати життя
спочатку.
- Хоч би
що там трапилося, хоч би якою була провина, покарання не повинно
сприйматися дитиною, як перевага вашої сили над її слабкістю, як
приниження.
- Дитина
не повинна боятися покарання. Найвразливіше для неї – ваше засмучення.
- Не
забувайте, що ключ до серця дитини лежить через гру. Саме в процесі гри ви
зможете передати їй необхідні навички, знання, поняття про життєві правила
та цінності, краще розуміти один одного.
- Частіше
розмовляйте з дитиною, пояснюйте їй незрозумілі явища, ситуації, суть
заборон та обмежень. Допоможіть дитині навчитися вербально висловлювати
свої бажання, почуття та переживання, навчитись інтерпретувати свою
поведінку та поведінку інших людей.
Прийнята в деяких
родинах систем залякування дітей, безумовно, заслуговує осудження, бо стає
джерелом виникнення особливого способу самозбереження – неправдивості та
нещирості. Тяжкі переживання особливо негативно впливають на формування
таланту, особистості дитини, легко приводять до психастенічних реакцій,
імпульсивних дій та ефектів.
Існує термін «шкільна
фобія», тобто острах у деяких дітей перед відвідуванням школи. Насправді часто
йдеться не стільки про школу, скільки про побоювання дитини йти з дому,
розставатися з батьками. Якщо дитина дуже хвороблива, то зазвичай вона
перебуває в умовах гіперопіки з боку батьків.
Іноді батьки самі
побоюються школи і побіжно навіюють це своїм дітям або драматизують проблеми
початку навчання. Вони намагаються виконувати замість дітей їхні домашні
завдання, контролюють кожну написану дитиною літеру й тим самим створюють у неї
«навчальну фобію». Як результат – у дітей
виникає невпевненість у власних силах, сумніви щодо своїх знань, виробляється
звичка чекати на допомогу в найпростішій ситуації. Батьки при цьому
керуються прагненням досягти успіху за будь-яку ціну. Вони забувають, що діти і
в школі залишаються дітьми – їм хочеться погратися, побігати, «розрядитися»,
тобто потрібен час, щоб стати такими ж свідомими, якими їх хочуть бачити
дорослі.
Важливо пам’ятати, що
при спілкуванні з дітьми варто уникати погроз, наказів, критики з переважанням
негативізму, образливих прізвиськ, допиту безапеляційних стверджень,
несвоєчасних покарань. Погрози викликають
страх, почуття підлеглості, образу ворожість: «Якщо ти цього не зробиш,
залишишся без ласощів»; «Роби так, як тобі сказано, і не став зайвих запитань»;
«Якщо ти не можеш своєчасно виконувати домашні завдання, я серйозно подумаю над
тим, чи не слід заборонити тобі гуляти на вулиці (або сидіти біля комп’ютера,
або займатися в спортивній секції).
Накази – виявлення влади
над іншою людиною, що руйнує атмосферу рівноправності (між тим у певних
ситуаціях їх можна застосовувати, але досить обережно): «Тобі це говорить
батько(мати), ти повинен його (її) слухатись», «Як тобі не соромно так
розмовляти з дорослими, негайно припини»; «Я тобі забороняю товаришувати з…».
Критика з переживанням
негативізму без надії на виправлення (досить небезпечна для дитини, оскільки
залишає дитину без батьківської любові та підтримки) «Ти зовсім не навчений
працювати»; «Твої зошити такі неохайні!»; «Ти не слідкуєш за своїми речами,
вони у тебе розкидані, де завгодно».
Образливі прізвиська,
що принижують гідність людини незалежно від віку: «Так може поводити себе
тільки упертий віслюк»; «Таке може сказати лише дурень»; «І в кого тільки такий
йолоп міг уродитися» (зрозуміло, що всі ці репліки тільки закріплюють у
свідомості дитини «модель приниження інших» і руйнують її самооцінку, знижуючи
її захисні механізми).
Допит – образливе
з'ясування несуттєвих деталей, що фактично є проявом недовіри до дитини: «Ну то
скільки годин у тебе пішло на це?»; «Скільки це коштувало?»; «Чого це ті так
пізно?»; «Чим ти займаєшся?». Безапеляційне
ствердження мотивів поведінки: «Ти ніколи не мав бажання цим займатися»; «Ти не
хочеш поводитися належним чином мені на зло»; «Ти скупий» тощо є руйнівними для
її психічного здоров'я, оскільки не дають можливості розібратися в її діях,
створюючи стіну вигаданих нереальних фактів. Несвоєчасні поради в
той момент, коли дитина просто хоче, щоб її вислухали: «Якби у тебе на столі
був лад, то не довелося б хвилюватися, коли ти шукаєш потрібні папери»; «Чому
ти не зробила це так, як я тобі казав, отепер маєш»; «Просто не звертай на це
увагу».
Дуже важливо, щоб
батьки пам’ятали про те, що обговорюючи з дитиною її поведінку, вони повинні
намагатися підкреслити, що взагалі задоволені дитиною як особистістю. Це можна
зробити, кажучи: «Ти припустився кількох помилок, але подивись, як ти…». Цим
протиставленням батьки дають дитині зрозуміти, що можна робити помилки, але їх
більше цікавлять успіхи дитини, а не її помилки. Батьки мають
використати такі слова, які сприяють розвитку «Я - концепції» і почуття
адекватності дитини. Протягом дня батьки мають можливість створити у дитини
почуття власної корисності та адекватності. Один шлях полягає в тому, аби
продемонструвати дитині ваше задоволення від її досягнень або намагань. Інший
шлях – навчити дитину справлятись з різними завданнями. Цього можливо досягти з
допомогою установки: «Ти можеш це зробити».
Отже, уникайте,
остерігатися деяких невдалих реплік на адресу своїх дітей. Аналізуйте свої дії
та щовечора пригадуйте, скільки разів ви сказали дитині:
- я
зайнята;
- подивися,
що ти накоїв;
- не
говори так швидко;
- це
треба робити не так;
- неправильно;
- коли ж
ти нарешті навчишся?!
- скільки
разів я тобі казала;
- ні, я
не можу.
Уникаючи цих реплік,
ви можете підтримати свою дитину, додаючи їй впевненості, що ви до неї
небайдужі. Навіть якщо дитина і
не дуже добре щось робить, батьки мають довести їй, що їхні почуття до неї не
змінився. Корисними можуть бути такі висловлювання:
- Мені
буде дуже приємно спостерігати за тим, що відбувається!
- Якщо
все буде не так, як тобі хотілося, для тебе це буде гарним уроком.
- Усі ми
люди, й всі припускаємось помилок. Врешті-решт, виправляючи свої помилки,
ти теж вчишся.
Для того щоб довести
свою віру в дитину, батьки повинні мати мужність і бажання зробити таке:
- забути
про минулі поразки дитини;
- допомогти
дитині набути впевненості в тому, що вона впорається з отриманим
завданням;
- дозволити
дитині розпочати «з нуля», спираючись на те, що батьки вірять в неї, в її
здатність успіху;
- пам’ятати
про минулі успіхи й повертатися до них, а не до помилок.
Дуже важливо
піклуватися про те, щоб створити дитині ситуацію з гарантованим успіхом.
Можливо, це вимагатиме від батьків зміни ставлення до дитини, але справа того
варта. Потрібно чітко усвідомлювати, що успіх породжує успіх і підсилює
впевненість у своїх силах як у дитини, так і у батьків.
Отже, щоб підтримати
дитину, необхідно:
1. Спиратися на сильні сторони дитини.
2. Уникати підкреслення невдач дитини.
3. Показувати, що задоволені дитиною.
4. Вміти і бажати демонструвати любов до дитини.
5. Вміти допомогти дитині поділити великі завдання на менші, такі з якими вона
може впоратися.
6. Проводити більше часу з дитиною.
7. У взаємовідносинах з дитиною активно використовувати гумор.
8. Знати про всі спроби дитини, які вона здійснила, щоб виконати завдання.
9. Вміти взаємодіяти з дитиною.
10. Дозволяти дитині самій вирішувати проблеми ті, де це можливо.
11. Уникати дисциплінарних заохочувань і покарань.
12. Приймати індивідуальність дитини.
13. Проявляти емпатію (розуміння відношень, почуттів, психічних станів іншої
особи) і віру в свою дитину.
14. Демонструвати оптимізм. Існують слова, які підтримують дитину, й слова, й
слова, які руйнують її віру в себе.
Наприклад, слова підтримки:
- Знаючи
тебе, впевнений, що ти все зробиш добре.
- Ти
робиш це дуже добре.
- У тебе
є деякі думки щодо цього? Чи готовий ти почати?
- Це
серйозний виклик, але я впевнений, що ти готовий до цього.
Слова розчарування:
- Знаючи
тебе і твої здібності, гадаю, ти можеш зробити це набагато краще.
- Ти
можеш зробити це набагато краще.
- Ця ідея
ніколи не буде реалізована.
- Це для
тебе занадто складно, тому я сам це зроблю.
Батьки часто плутають
підтримку з похвалою і нагородою. Похвала може бути і не бути підтримкою. Наприклад,
дуже щедра похвала може здатись дитині нещирою. В іншому випадку вона може
підтримати дитину, яка має осторогу, що не відповідає батьківським очікуванням. Підтримка базується на
тому, щоб допомогти дитині відчути свою потрібність. Різниця між підтримкою і
нагородою визначається часом та ефектом. Нагорода звично видається дитині за
те, що вона зробила дещо дуже добре, або за її досягнення в певний період часу.
Підтримка, на відміну від похвали, може надаватися за будь-якої спроби або
невеликого прогресу. Коли я виявляю
задоволення від того, що робить моя дитина, це підтримує її і стимулює
продовжувати справу або робити нові спроби. Вона отримує задоволення від себе.
Підтримувати можна з
допомогою
- окремих
слів («гарно», «охайно», «прекрасно», «чудово», «вперед», «продовжуй»);
- висловлювань
(«Я пишаюся тобою», «Мені подобається, як ти працюєш», «Це дійсно
прогрес», «Я задоволений твоєю допомогою», «Дякую», «Все гаразд», «Добре,
дякую тобі», «Я задоволений що ти в цьому брав участь», «Я задоволений, що
ти намагався це робити, хоча все вийшло зовсім не так, як ти цього
очікував»);
- дотиків
(поплескати по плечу; доторкнутись до руки; м’яко підняти підборіддя
дитини; наблизити своє обличчя до її обличчя; обійняти її);
- спільних
дій, фізичної взаємодії (сидіти, стояти поруч з дитиною; м’яко вести її;
гратися з нею; слухати її; їсти разам з нею);
- вираз
обличчя (усмішка, підморгування, кивок, сміх).
Немає коментарів:
Дописати коментар