пʼятницю, 13 січня 2017 р.

Посадові обов'язки, функції та завдання педагога-організатора


Педагог-організатор – фахівець, що організує позакласну і позашкільну роботу у сфері додаткової освіти дітей. Керує роботою клубів, гуртків, секцій і інших об’єднань, що функціонують в освітніх установах і організовує діяльність учнів за технічним, художнім, спортивним і туристично-краєзнавчими напрямами. Проводить масові заходи (вечори, свята, олімпіади та ін.), організовує відпочинок дітей під час канікул. Cприяє творчому розвитку учнів. Залучає до виховної роботи з школярами установи культури і спорту, громадські організації.


Посадові обов'язки
Планує і організовує позаурочну виховну роботу з дітьми, підліт­ками, молоддю в освітніх установах. Вивчає індивідуальні особливості учнів, вихованців, сприяє розвитку їх здібностей, талантів, навичок самодіяльності, самоврядування, організації змістовного дозвілля і відпочинку. Спільно з педагогічними колективами, колективами уста­нов культури, мистецтв, спортивними товариствами, творчими спілками, громадськими об'єднаннями, сім'єю розвиває мережу гуртків, секцій, клубів, об'єднань за інтересами, за­лучає в них дітей, підлітків. Запрошує до роботи з ними кваліфікованих спеціалістів, праців­ників науки, культури, мистецтва, спортсменів, тренерів, пенсіонерів, студентів, батьків. Здійснює зв'язок педагогічного колективу освітньої установи з дитячими, юнацькими, моло­діжними об'єднаннями, організаціями. Вживає заходів щодо попередження бездоглядності та правопорушень серед неповнолітніх, здійснює індивідуальну роботу з педагогічно зане­дбаними дітьми, підлітками. Надає консультативну допомогу батькам, педагогічним праців­никам. Бере участь в організації літнього відпочинку і оздоровлення учнів, вихованців в освітніх установах, за місцем проживання. Настановленням і особистим прикладом утвер­джує повагу до принципів загальнолюдської моралі: правди, справедливості, відданості, пат­ріотизму, гуманізму, доброти, стриманості, працелюбства, поміркованості, інших доброчинностей. Виховує повагу до батьків, жінки, культурно-національних, духовних, історичних цінностей України, стимулює дбайливе ставлення до навколишнього середовища. Готує ді­тей, підлітків до свідомого життя в дусі взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами. Дотримується педагогічної етики, поважає гідність учнів, вихованців, захищає їх від будь-яких форм фізичного або психічного насильс­тва, запобігає вживанню ними алкоголю, наркотиків, іншим шкідливим звичкам, пропагує здоровий спосіб життя. Спільно з педагогічним колективом сприяє створенню здорових, без­печних умов навчально-виховного процесу. Постійно підвищує свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру.
        Повинен знати основні закономірності особистісного розвитку дітей, підлітків, молоді, специфіку їх потреб, інтересів, мотивів, ступінь їх задоволення; цілі, принципи, зміст, особ­ливості навчально-виховної роботи в соціальному середовищі, школі, сім'ї, за місцем прожи­вання, в дитячих, підліткових, молодіжних об'єднаннях, угрупованнях тощо; сучасний стан і тенденції розвитку дитячих, підліткових, молодіжних спільнот, рухів, організацій, їх  роль, місце у становленні особистості дитини; ефективні форми і методи навчання та виховання, засади організації дитячого, молодіжного дозвілля, спілкування; соціально-економічні, куль­турні, екологічні, інші умови; нормативне забезпечення навчально-виховного процесу; Закон України «Про освіту», Конвенцію про права дитини, інші законодавчі і нормативно-правові акти та документи з питань навчання і виховання, основи трудового законодавства, правила охорони праці, техніки безпеки, дорожнього руху, пожежної безпеки; державну мову відпо­відно до чинного законодавства про мови в Україні.
Повинен вміти ефективно застосовувати теоретичні професійні знання в практичній пе­дагогічній діяльності.
Кваліфікаційні вимоги

Педагог-організатор вищої категорії має вищу педагогічну освіту, проявляє високий рі­вень професіоналізму, ініціативи, творчості, досконало володіє ефективними формами, мето­дами організації позаурочної навчально-виховної роботи, забезпечує результативність, якість своєї праці, відзначається загальною культурою, високими моральними якостями. Стаж педа­гогічної роботи - не менше 8 років, при наявності вченого ступеня, звання - 3 роки.

Педагог-організатор І категорії має вищу педагогічну, гуманітарну освіту, проявляє ґрунтовну професійну компетентність, добре володіє ефективними формами, методами орга­нізації позаурочної навчально-виховної роботи, досяг результативності, якості педагогічної праці, відзначається загальною культурою, високими моральними якостями. Стаж педагогіч­ної роботи - не менше 3 років, при наявності вченого ступеня, звання - 1 рік.

Педагог-організатор II категорії має вищу педагогічну, гуманітарну, як виняток, іншу вищу освіту, проявляє достатній професіоналізм, використовує сучасні форми і методи поза­урочної навчально-виховної роботи, працює продуктивно, відзначається загальною культурою, високими моральними якостями. Стаж педагогічної роботи - не менше 1 року.
Педагог-організатор має вищу або середню спеціальну освіту, професійно компетентний, забезпечує нормативні рівні до організації позаурочної навчально-виховної роботи, задовольняє загальним етичним та культурним вимогам до педагогічних працівників.

Модель професійної компетентності педагога-організатора
І. Педагог-організатор повинен знати:
1. Основи загальнокультурної підготовки:
§   основні віхи історичного та культурного розвитку України;
§   державну мову відповідно до чинного законодавства про мови в Україні.
2. Дисципліни психолого-педагогічного циклу:
§    основи педагогіки;
§    сутність процесу виховання, його загальних і конкретних цілей, завдань, організаційних форм, засобів, методів;
§    форми і методи виховання громадянина України;
§   анатомо-фізіологічні, вікові, психологічні особливості учнів;
§      зміст, форми і методи роботи з батьками;
§     зміст, форми і методи організації дозвілля дітей;
§     соціально-педагогічні основи профілактики правопорушень.
3.  Методологію новаторсько-оригінальних дій:
§    наукові основи інноваційних технологій виховання;
§    моделі виховних систем шкіл нового типу;
§   педагогічні інновації в зарубіжній теорії і практиці.
4. Законодавчо-нормативне забезпечення.

II. Педагог-організатор повинен володіти уміннями: загальнопедагогічними:
а) діагностико-прогностичними:
§    ефективно застосовувати теоретичні професійні знання в практичній діяльності;
§    здійснювати аналіз методичної та іншої літератури і визначати найбільш оптимальні прийоми організації позанавчальної діяльності учнів;
§    розробляти необхідне методичне забезпечення позакласних виховних заходів;
§     вміти визначати конкретну мету виховного заходу, завдання виховного впливу;
§     вміти аналізувати результати своєї роботи і робити висновки щодо їх вдосконалення.
б) організаторськими:
§     надавати допомогу у створенні та організації діяльності дитячих організацій, об'єднань, рухів на основі співробітництва, творчої співдіяльності;
§     планувати і організовувати позакласну виховну роботу;
§    координувати діяльність організацій, об'єднань у навчальному закладі та поза ним;
§    спільно з педагогічним колективом розвивати мережу гуртків, клубів, об'єднань за інтересами, залучати до них дітей;
§    вживати заходи щодо попередження бездоглядності та правопорушень серед неповнолітніх.
в) фаховими:
§     володіти методикою організації позакласної діяльності дітей;
§     володіти методикою підготовки, проведення, аналізу виховних заходів;
§     розвивати творчі інтереси дітей, їх інтелектуальні здібності;
§     знати і володіти формами і засобами національно-культурного відродження школи і впровадження в життя народних традицій, звичаїв, обрядів, свят рідної мови, народної пісні тощо.

         Орієнтовні проблеми педагога-організатора в  роботі з                                            учнівським колективом

1.         Шляхи взаємодії класних керівників і органів учнівського самоврядування у формуванні свідомої дисципліни, відповідальності за якість навчання.
2.         Виховання почуття обов'язку перед батьками, вчителями, Батьківщиною.
3.         Виховання національної самосвідомості, вивчення та примноження традицій українського народу.
4.        Вдосконалення роботи органів учнівського самоврядування та їх вплив на формування в учнів свідомої дисципліни, правової культури.
5.        Виховання в учнів доброти і милосердя, любові до Батька і Матері. Попередження егоїзму у дітей.
6.        Розвиток ініціативи і творчої активності учнів, відповідальності за доручену справу.
7.          Виховання в учнів кращих моральних рис на основі загальнолюдських цінностей засобами народної педагогіки.
8.         Виховання свідомої дисципліни, культури поведінки, дружніх стосунків між учнями класу.
9.        Формування потреби у здоровому способі життя.
10.      Виховання культури поведінки та культури спілкування у дітей.
11.       Виховання активної громадської позиції та національної самосвідомості.
12.      Формування особистісних рис громадянина України.
13.      Формування духовності учнів, їх громадянської зрілості, моральних якостей.
14.       Організація саморозвитку особистості.
15.       Виховання рис характеру дитини на основі загальнолюдських норм гуманістичної моралі.
16.       Формування екологічної культури особистості, гармонії її відносин з природою.
17.       Розвиток уміння міжособистісного спілкування.
18.      Ідеали і ціннісні орієнтації старшокласників.
19.      Формування у дітей навичок законослухняності та правомірної поведінки.
20.      Виховання самостійності, волі, характеру, відповідальності за свої вчинки.
21.       Створення в закладі атмосфери дружби та взаємоповаги, доброзичливих стосунків, толерантності.
22.      Формування духовності учнів, їх громадянської зрілості, моральних якостей.

                          Документація, за ведення якої відповідає                                                         педагог- організатор:
1.        Портфоліо органів учнівського самоврядування.
2.       Портфоліо громадських об'єднань (нелегалізованих, незареєстрованих).
3.      Портфоліо осередків дитячих громадських організацій (легалізованих, зареєстрованих) у межах загальноосвітнього навчального закладу.
4.       Щоденник педагога-організатора.
5.       Плани роботи (річні, місячні, тематичні).
6.       Ретельний облік учнів-членів дитячих та молодіжних організацій міського, обласного, всеукраїнського рівнів діяльності.

Що контролює адміністрація закладу:
1.                             Раціональне використання робочого часу.
2.                             Якість виконання основних посадових обов'язків та поточних доручень.
3.                             Планування роботи.
4.                             Результати виховних заходів.
5.                             Активність участі в громадському житті школи.
6.                             Креативність та фаховий рівень працівника.
7.                             Звіти та самоаналізи роботи.
8.                             Ретельність ведення документації.

Циклограма роботи педагога-організатора

Щодня:
§                                 планує роботу згідно з функціональними обов'язковими та адміністративними директивами;
§                                 перевіряє якість чергування учнів по школі;
§                                 організовує дозвілля школярів на перервах;
§                                 інформує учнів та учителів про поточні позакласні та позашкільні заходи;
§                                 надає допомогу активістам у здійсненні ними громадських доручень;
§                                 слідкує за дотриманням санітарно-гігієнічних правил та морально-етичних вимог у закладі;
§                                 проводить індивідуальні чи групові заняття зі школярами згідно із планом.

Щотижня:
§                                 планує роботу згідно з посадовими обов'язковими та адміністративними директивами;
§                                 проводить засідання одного із секторів органу учнівського самоврядування;
§                                 надає допомогу в проведенні заходу членам громадського об'єднання;
§                                 надає реальну допомогу (виступ, сценарії, рекомендації і т.д.) в підготовці класних зборів (або виховних годин, або інформаційних бесід, або екскурсій, або культпоходів, іншими словами, - виховних заходів у межах класу);
§                                 приймає звіт чергового по школі класу;
§                                 проводить розважально-пізнавальний захід у межах класу (чи паралелі класів).

Щомісяця:
§                                 планує роботу згідно з функціональними обов'язками та адміністративними директивами;
§                                 готує загальношкільний розважально-пізнавальний захід (конкурс, змагання, віктори­ну, дискотеку тощо);
§                                 координує роботу та сприяє організованому проведення засідання органу учнівського самоврядування;
§                                 ініціює проведення зборів (конференції, брифінгу, творчої зустрічі) із представниками громадських об'єднань та організацій);
§                                 забезпечує випуск друкованого органу учнівського самоврядування (газети, стіннівки, журналу і т.д.);
§                                 забезпечує проведення загальношкільного заходу культурно-естетичного спрямування (культпоходу, виступу артистів у межах закладу, зустрічі із відомими людьми, театральних вечорниць, виступів аматорських учнівських колективів і т.д.);
§                                 бере участь у роботі школи м/о к/к;
§                                 виступає на батьківських зборах;
§                                 бере участь у методичних міських (обласних) нарадах, семінарах, конференціях.

Двічі на навчальний рік:
§                                 сприяє проведенню загальношкільних учнівських зборів;
§                                 сприяє проведенню загальношкільної учнівської конференції.

Раз на семестр:
§                                 проводить підсумки зробленого;
§                                 визначає перспективи діяльності на наступний семестр.

У кінці навчального року:
§                                 здає звіт про виконану роботу;
§                                 подає пропозиції до загальношкільного плану виховної роботи.

Основні сфери діяльності 
педагога-організатора:
1.                             Організація учнівського самоврядування.
2.                             Організація та проведення позакласних заходів.
3.                             Забезпечення якісного рівня дозвілля школярів у позаурочний час (у пришкільних таборах та в оздоровчий період).
4.                             Координація роботи громадських об'єднань у межах закладу.
5.                             Сприяння діяльності осередків дитячих громадських організацій у загальному навчальному закладі.
6.                             Максимальне залучення учнів до усіх форм та видів позакласної роботи та позашкільної діяльності.
Рекомендуємо саме в такому порядку визначати сфери діяльності при розподілі функціональних обов'язків у межах закладу.
Список основних нормативно-правових документів:
1.                             Загальна декларація прав людини, прийнята і проголошена Генеральною асамблеєю Організації Об'єднаних Націй 10 грудня 1948 року.
2.                             Декларація прав дитини, проголошена Генеральною асамблеєю Організації Об'єднаних Націй 20 листопада 1989 року.
3.                             Конвенція про права дитини, прийнята Генеральною асамблеєю Організації Об'єднаних Націй 20 листопада 1959 року.
4.                             Всесвітня декларація про забезпечення виживання, захисту і розвитку дітей, прийнята на всесвітній зустрічі на вищому рівні в інтересах дітей, яка відбулася в Організації Об'єднаних Націй у м. Нью-Йорку 30 вересня 1990 року.


5.                             Конституція (Основний Закон) України, прийнята Верховною Радою України 28 червня 1996 року.


ОСНОВНІ НАПРЯМИ ДІЯЛЬНОСТІ 
ПЕДАГОГА-ОРГАНІЗАТОРА

1. Основні завдання та зміст діяльності педагога-організатора
:
·                    
Пріоритетні напрями виховної роботи в національній школі і зміст та завдання педагога-організатора в їх реалізації.
·                    
Діяльність педагога-організатора по утвердженню в дитячих колективах принципів демократії, гуманізму, пріоритетності вселюдських цінностей.
·                    
Діяльність педагога-організатора з координації функціонування дитячих та юнацьких громадських організацій у школі та поза нею, наданню допомоги в організації їх роботи.
·                    
Співпраця педагога-організатора з органами учнівського самоврядування.
·                    
Надання допомоги в проведенні культурно-освітньої роботи в дитячих та юнацьких громадських організаціях, організація дозвілля та відпочинку дітей за місцем проживання.
·                    
Прилучення школярів до народних традицій, звичаїв, обрядів, свят.
·                    
Організація учнівських об’єднань і доброчинних заходів, спрямованих на виховання загальнолюдських цінностей.
·                    
Залучення дітей і підлітків до позаурочної і позашкільної роботи та за місцем проживання.
·                    
Робота з дітьми з нестандартною поведінкою.
·                    
Організація літнього відпочинку школярів, дозвілля молодших школярів.
·                    
Впровадження нових виховних технологій, інноваційних підходів до виховної роботи. 
               
   2. Наукові основи теорії та методики виховання.

 
Впровадження сучасних технологій виховання в педагогічні діяльності.

Моделі виховних систем нового типу.
·                    
Педагогічні інновації в зарубіжній теорії і практиці.
·                    
Використання в навчально-виховних закладах новітніх світових технологій з проблем виховання.
·                    
Завдання та пріоритетні напрями національного виховання у відповідності з державними національними програмами освіти.
·                    
Діяльність педколективів у створенні української національної системи виховання.  
·                    
Діяльність педагога-організатора щодо реалізації концепції національно-патріотичного виховання.
·                    
Шляхи та засоби відродження народних традицій, звичаїв, обрядів. 

3. Планування роботи педагога-організатора.

-  Основні вимоги до плану: доцільність форм і методів,  
   забезпечення послідовності, систематичності і наступності у          вихованні,  реальність та узгодженість у плануванні роботи. 
·                    
Методика збору необхідної для планування інформації, відбір змісту, форм і методів реалізації поставлених завдань.
·                    
Координація плану роботи педагога-організатора з планами дитячих організацій.
·                    
Особливості особистого тижневого планування педагога-організатора. 

   4. Наукова організація праці педагога-організатора.
·                    
Зміст та сутність поняття наукова організація праці. Шляхи раціонального режиму дня педагога-організатора.
·                    
Оптимізація техніки особистої праці педагога-організатора.
·                    
Проектування методів і прийомів праці.
·                    
Удосконалення умов праці.
·                    
Методика визначення і оцінки ефективності організації праці педагога-організатора і її зв’язок з розвитком творчості педагога-організатора. 

5. Теоретико-методологічні принципи створення та організації діяльності дитячих і молодіжних громадських організацій, рухів, об’єднань. Проблеми та досвід їх функціонування

·                     Основні закономірності розвитку дитячих та юнацьких громадських організацій, рухів в умовах демократизації і гуманізації сучасного суспільства.
·                    
Мотиви формування дитячих і юнацьких в Україні та в області; мета, завдання, програмні орієнтири та характер їх діяльності; структура, традиції, символи та ритуали.
·                    
Стимулювання активності та самодіяльності дитячих та юнацьких громадських організацій.
·                    
Діяльність педагога-організатора з координації виховних впливів школи і дитячих та юнацьких громадських організацій; забезпечення їх життєдіяльності .
·                    
Проблеми та досвід функціонування дитячих та юнацьких організацій.

6. Демократизація та гуманізація шкільного життя. Діяльність педагога-організатора у залученні школярів до активного організаторського шкільного життя.
                  
Прогнозування розвитку учнівського колективу.
 
·                    
Визначення виховної мети і завдань учнівського самоврядування.
·                    
Планування та розробка основних напрямів діяльності учнівського самоврядування.
·                    
Організація, збір та узагальнення пропозицій учнів, учителів та батьків щодо перспектив роботи учнівського колективу у визначенні змісту позаурочної діяльності учнів.
·                    
Планування гурткової та клубної роботи за інтересами, загально шкільних заходів, змісту роботи з питань організації учнівського колективу. 

7. Співпраця педагога-організатора з батьківською громадськістю.

Засади, принципи та підходи до співпраці педагога-організатора з батьківською громадськістю в системі національного виховання учнівської молоді.
·                    
Форми та засоби співпраці педагога-організатора з батьками у залученні дітей в дитячі об’єднання та організми забезпечення їх функціонування.
·                    
Засоби координації виховних впливів педагога-організатора з батьківською громадськістю.
·                    
Методика співпраці педагога-організатора з батьківською громадськістю.
·                    
Співпраці педагога-організатора з батьками, дітей, схильних до правопорушень.
·                    
Резерви удосконалення співпраці педагога-організатора з батьківською громадськістю.

8. Концепція естетичного виховання школярів.

 Роль педагога-
організатора в її реалізації.
·                    
Місце і роль естетичного виховання в системі національного виховання.
·                    
Естетичне виховання і формування духовності школярів.
·                    
Засоби прилучення школярів до надбань світової та вітчизняної культури.
·                    
Мета і зміст естетичного виховання учнівської молоді.
·                    
Нові підходи до естетичного виховання .
·                    
Принципи естетичного виховання, засоби їх реалізації.
·                    
Форми та види естетичного виховання, засоби формування у школярів естетичної культури, смаків і почуттів.
·                    
Місце і роль в цьому процесі педагога-організатора. 

9. Організація ігрової діяльності школярів.
·      
Значення гри в житті дитини.
Зміст та структура ігор.
·                    
Види ігрової діяльності.
·                    
Пізнавальні та інтелектуальні ігри, творчі та рольові, рухливі та спортивні.
·                    
Форми ігрової діяльності.
·                    
Народні ігри, ігри-вікторини, ігри на місцевості, вечір ігор та сюрпризів, веселі старти.
·                    
Вимоги до підготовки та проведення ігор.
·                    
Врахування вікових особливостей дітей в організації ігрової діяльності.
·                    
Ігри в приміщенні, музичні ігри під час масовок.
·                    
Рухливі ігри на повітрі. 

       
10. Організація краєзнавчої пошукової роботи. Організаторська діяльність педагога-організатора з краєзнавства.
·                    
Формування національної свідомості та самосвідомості учнівської молоді засобами краєзнавства, прилучення школярів до історії та культури рідного народу, його традицій у мистецтві, побуті, звичаях, національному одязі і художніх ремеслах.
·                    
Наукова і науково-дослідницька колективна та індивідуальна роботи з архівними краєзнавчими матеріалами.
·                    
Спільна діяльність педагога-організатора з вчителями та батьками з організації краєзнавчої пошукової роботи.
·                    
Напрямки краєзнавчої пошукової роботи.
·                    
Збір матеріалів, їх класифікація та обробка.
·                    
Форми активнотворчої краєзнавчої патріотичної діяльності, робота пошукових груп.
·                    
Краєзнавчо-пропагандистська діяльність у колективах ровесників, молодих школярів, населення мікрорайону школи. 

     11. Робота педагога-організатора з дітьми з нестандартною поведінкою та профілактика правопорушень серед неповнолітніх.
·                    
Місце і роль правовиховної роботи в системі національного виховання учнівської молоді.
·                    
Сутність вихованості, невихованості і важковиховуваності.
·                    
Чинники, що зумовлюють важковиховуваність дитини.
·                    
Педагогічний арсенал спілкування з такою категорією дітей.
·                    
Соціально-педагогічна підтримка дітей, схильних до правопорушень.
·                    
Форми, засоби та методи профілактики правопорушень серед неповнолітніх.
·                    
Антитютюнова та антиалкогольна пропаганда серед неповнолітніх.
·                    
Профілактика наркоманії серед учнівської молоді.
·                    
Індивідуальна робота з важкими підлітками. 

12.  Діяльність педагога-організатора у формуванні національної самосвідомості школярів, вихованні їх громадянських якостей.
·                    
Теоретичні і педагогічно-психологічні чинники формування національної свідомості школярів як основа становлення їх громадянської зрілості.
·                    
Самосвідомість у структурі особистості школяра.
·                    
Сутність, структура та функції самосвідомості.
·                    
Формування національного менталітету.
·                    
Вплив процесу національного державотворення та виховання у школярів патріотичних почуттів до рідної Вітчизни, народу.
·                    
Підвищення мовної культури школярів, оволодіння українською мовою, яка є державною.
·                    
Фундаментальні принципи формування рис громадянина України.
·                    
Пріоритетні напрями формування громадянської зрілості учнівської молоді.
·                    
Місце і роль в їх реалізації педагога-організатора. 

13. Методика організації творчої діяльності школярів у позаурочний час.
·                    
Теоретично-методичні положення про засоби організації навчальної діяльності школярів.
·                    
Загальна характеристика методики організації позаурочної діяльності школярів.
·                    
Ознайомлення з досвідом роботи з питань організації навчальної діяльності школярів.
·                    
Проведення творчих справ навчально-пізнавального характеру в аудиторії.


·Захист проекту трудової та спортивно-оздоровчої творчої справи.     
                    14. Індивідуально-творча робота.
·                    
Розробка моделей планування роботи педагога-організатора, структури та змісту діяльності органів учнівського самоврядування.
·                    
Розробка моделей проведення колективних творчих справ, свят народознавчого характеру, інших форм організації дозвілля.
·                    
Вироблення рекомендацій. 











Немає коментарів:

Дописати коментар