понеділок, 9 січня 2017 р.

Екологічне виховання школярів

Результат пошуку зображень за запитом "екологічне виховання школярів зображення"

"Любов до природи слід виховувати з раннього дитинства.
Дітей, що не вміють ще ходити, треба частіше виносити на свіже повітря,
щоб вони могли бачити рідне небо, дерева, квіти, різних тварин.
Все це залишається в дитячій душі, осяяне почуттям радості,
і покладе основи любові до рідної природи." Григорій Ващенко

Людина та природа - поняття взаємопов'язані та взаємозалежні, адже людство існуватиме доти, доки існуватиме природне середовище
        Створюючи загрозу природі, ми загрожуємо самим собі. В.Сухомлинський писав із цього приводу: «Поняття «природа» - єдине ціле. У цьому своя гармонія та постійність, взаємозв'язки та залежності; вона - джерело буття й суть буття, вона єдина й нерозривна з людиною. Кожний з нас - природа, що стала людиною. Людина доти могутня й непереможна, доки вірна законам природи - пізнаним і непізнаним, не нею встановленим... Активно впливати на природу, але залишатись її сином, бути вінцем її творіння та володарем її сил, по-синівському бережливо ставитись до неї - ось яку позицію нам треба займати у процесі взаємодії з природою...».      
     Охорона природи – обов’язок кожної людини. Успіх у цій справі залежить, перш за все, від усвідомлення важливості усього завдання, від переконаності, вміння і звички постійно, на кожному кроці оберігати рідну природу, лікувати ті рани, які вже нанесено і не допускати нових. Адже людству загрожує загибель найближчими десятиліттями, якщо воно терміново не змінить свого ставлення до природи, не змінить стилю своєї діяльності й існування, не переоцінить життєвих цінностей.
        Усі ми бачимо, що несолодко живеться нашій планеті. Люди часто скаржаться: клімат гіршає, погода вередує. А погода, до речі, - то дзеркало земного здоров’я. А здоров’я Землі залежить від людини. За таких умов перед школою стоїть важливе завдання – навчити та виховати людину, здатну по-новому розв’язувати проблеми охорони й раціонального використання природи, нести відповідальність за довкілля. І починати це варто з молодших школярів. З тих чистих сердець, які вміють щиро любити природу, співчувати пташці, мурашці, слухати, як падає дощик, і що шепоче вітер. Спочатку діти вчаться помічати прекрасне та незвичне навколо себе, учаться спостерігати, милуватись природою, посильно охороняти природу, не шкодити їй, робити довкілля чистішим. Важливий аспект психологічної підготовки підростаючого покоління у сфері екологічного виховання - формування почуття співпричетності, відповідальності; розуміння необхідності піклування про природу; готовність жити у злагоді з природою й у відповідності до її законів. Коли ці риси стануть характерними для більшості молодших школярів, то на наступних етапах (5-9-і, 9-12-і класи) результативність роботи з екологічного виховання, маючи міцне підґрунтя, проводитиметься значно ефективніше.
        У середніх і старших класах метою такого виховання є усвідомлення учнями масштабів екологічної кризи, знання й розуміння причин і наслідків негативного впливу людства на природне середовище, формування нового типу мислення, вироблення нових ідей зі збереження довкілля, посильна практична діяльність, спрямована на виявлення нагальних проблем і покращення стану природного середовища.
          На жаль, у навчальних програмах на вивчення тем екологічного спрямування відводиться досить мало часу, отож, більше уваги даним темам можна приділити в позакласній роботі. Тут поле фантазії необмежене:
  • створення молодіжної організації чи груп, котрі проводитимуть діяльність із метою поліпшення екологічного стану навколишнього середовища;
  • проведення годин спілкування з природою;
  • написання віршів про красу рідного краю;
  • проведення інтегрованих занять екологічного змісту («Подорож у зачарований ліс» тощо);
  • проведення ігор для малюків (наприклад, «Формування екологічної культури»);
  • святкування Всесвітнього Дня Землі (22 квітня);
  • участь у конкурсах «Пізнай свій рідний край», «Екологічними стежинами» тощо (виставки робіт учнів із неживого природного матеріалу, конкурси творів про природу та її збереження, поетичні конкурси на кращий вірш чи пісню про природу, конкурси малюнків чи фотографій, захист творчих звітів, розробки сценаріїв свят, уроків чи інших заходів, анкетування; складання рефератів тощо);
  • проведення агітаційно-роз'яснювальної роботи (про шкідливість спалювання опалого листя, неприпустимість винищування первоцвітів тощо);
  • проведення анкетування населення з питань покращення екологічного стану довкілля;
  • проведення уроків і бесід з екологічного виховання;
  • вивчення правил поведінки на природі;
  • проведення екологічних ігор, захистів рефератів і проектів покращення стану природного середовища;
  • організація виставок учнівських робіт, малюнків, творів, віршів, пісень;
  • проведення екологічних акцій «Допоможемо перезимувати птахам», «Зустрічаємо птахів».

     Щоб екологічне виховання дало належний результат, воно має бути організоване належним чином, відповідати певним вимогам. Робота повинна бути цілеспрямованою, учні мають розуміти, для чого вони виконують певне завдання та яким має бути результат. Важливість і потрібність виконуваної діяльності дає учням відчуття потреби діяти, задоволення кінцевим результатом, причетності до  вирішення глобальних проблем, готує до продуктивної праці в різних галузях виробництва, до свідомого самостійного життя у злагоді з природою.
          Втілювати екологічне виховання в життя можна за допомогою різних форм і методів. Це можуть бути бесіди, виховні години, ігри, вікторини, тестування. Також екологічному вихованню сприяє залучення школярів до роботи з питань дослідницької екології, до створення проектів з охорони навколишнього середовища. Ще допомагає у цьому вихованні щорічне проведення свята Осені, колективне виготовлення екібан, аплікацій, композицій. Часто у школі проводяться конкурси малюнків на екологічну тему. Проведення позаурочної діяльності з вивчення довкілля заохочує дітей до практичних справ щодо його збереження. Тут можна використати такі інноваційні прийоми як «мозковий штурм» («Що зробити, щоб було чисте повітря в моїй оселі?», «Як зекономити воду?»), тести («Дружи з тваринами і рослинами»), експерименти-дослідження («Як і чим забруднюється повітря»), ігри («Екологічна рибалка», «Послухай, як дихає дерево») та інші види діяльності.
Як бачимо, сучасний процес викладання вже не може базуватися на традиційних методах. Він має допомогти застосувати отримані знання для аналізу складних проблем, а набуті навички – для пошуку ефективних рішень. Тому вчитель початкових класів повинен збагатити учнів всебічними знаннями щодо охорони природи та екологічної культури.
    За матеріалами сайтів: newtime.Lviv.ua  Освіта.UA



                Акція "Допоможемо перезимувати  птахам

        Птахи – одні із найцікавіших, найкращих створінь природи, які здавна  приваблювали людину своєю можливістю літати, барвами, поведінкою, винятковим   різноманіттям. Птахи – це друзі й помічники людини. Вони поширені по всій земній кулі, пристосовані до різних кліматичних умов. Кожний вид по-своєму реагує на несприятливі зміни зовнішнього середовища.
       Але є птахи, які залишаються з нами зимувати. Ми так радіємо їх присутності у довгий зимовий період! З ними ж зима яскравіша і привабливіша. А для птахів зима - важка пора.  Саме в цей час, взимку, коли птахам дуже важко знайти собі корм під снігом,  погодні умови не залишають шансу нашим пернатим друзям.
Тож в Олександрівській ЗШ І-ІІІ ступенів №1 КЗ «Олександрівське НВО №1» стало доброю традицією щорічно проводити природоохоронну акцію  «Допоможемо перезимувати птахам».
        Класним керівником 3 класу Тимко Аллою Анатоліївною та педагогом-організатором Носенко Наталією Кирилівною було  проведено свято «Птахи – наші менші друзі», де учні початкових класів дізналися багато цікавого про птахів, відгадували загадки, співали пісні про пернатих друзів, грали в цікаві ігри та вчилися берегти та охороняти птаство. Також організовано та проведено  природоохоронну акцію «Допоможемо перезимувати птахам». Учні із задоволенням включилися в роботу.  Виготовили та розвісили годівнички на шкільній території .  Досліджені «смаки» кожного виду птахів, заготовлені відповідні корми та засипані у годівнички. Молодші школярі із задоволенням допомагають пернатим друзям.










Немає коментарів:

Дописати коментар